تغییرات اقلیمی باعث افزایش بیابان‌ها در خراسان جنوبی و افزایش کانون‌های فرسایش بادی از ۲۸ به ۳۲ کانون شده است.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت:  تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌ها باعث پیشروی بیابان‌ها در استان شده که باعث بروز مشکلات مختلفی همچون افزایش روز‌های گرد و غباری در استان  می‌شود.

او افزود: همچنین خشکسالی تأثیر به سزایی در این پیشروی داشته و کانون‌های فرسایش بادی در استان را از ۲۸ کانون به ۳۲ کانون رسانده است.

نصرآبادی بیان کرد:  در استان به ترتیب شهرستان طبس، نهبندان و زیرکوه بیشترین کانون‌های بحرانی به لحاظ فرسایش بادی را دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد:  تاکنون ۲۷۰ هزار هکتار اجرای عملیات مشخص بیابانزدایی با بهره گیری از انواع سازه و انواع کشت جنگل بیابانی و ۲۴۰ هزار هکتار کشت جنگل کشت زار داشتیم تا بتوانیم تا حدودی از پیشروی بیابان‌ها جلوگیری کنیم

او در ادامه از مردم خواست تا در تغییر کاربری زمین و چرای دام‌ها دقت کنند تا شاهد افزایش بیابان‌ها نباشیم.

چرای بی رویه دام، بلای جان مراتع

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۴۰۰ هزار تن علوفه خشک در مراتع استان تولید می‌شود که این میزان در گذشته ۸۰۰ هزار تن بوده و این کاهش علوفه در مراتع به دنبال افزایش چرای دام بیش از توان مراتع است.

او افزود: همچنین در بحث همیار طبیعت با وجود اینکه از تمام ظرفیت و نیرو‌ها استفاده می‌شود، اما همچنان با کمبود شدید نیرو در این زمینه مواجه ایم.


بیشتر بخوانید


نصرآبادی گفت: به طوری که در استاندارد جهانی به ازای هر ۱۰ هزار هکتار یک همیار طبیعت و در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار هکتار یک همیار طبیعت  وجود دارد در حالی که در استان به ازای هر ۴۳۰ هزار هکتار یک همیار طبیعت فعالیت می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد:  این کمبود در ظرفیت نیروی یگان حفاظت با جذب نیروی جدید رفع می‌شود که این کار نیازمند همیاری مسئولین و کمک کردن به افزایش توان برای جذب نیروی جدید است.

خراسان جنوبی دومین استان غبار خیز 

آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: استان ما در منطقه خشک و بیابانی است که این موضوع باعث بارش کم باران و خشک شدن تالاب‌ها و در نتیجه افزایش گرد و غبار شده است.

او افزود: همچنین تأثیر گرد و غبار خارج از مرز و ورود به استان و باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان و دیگر عوامل یاد شده، استان ما را در رتبه دوم استان‌های غبارخیز قرار داده است.

آخوندی بیان کرد: هم اکنون بحث گرد و غباری بودن استان را به صورت تخصصی‌تر با استفاده از کمک کارشناسان دستگاه‌هایی از جمله دانشگاه علوم پزشکی، هواشناسی و مدیریت بحران بررسی می‌کنیم و شرح شرایط و راهکار‌های پیشنهادی را برای شرح در کارگروه استان ارائه می‌دهیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: هنوز استان سهم و اعتبار مشخص شده‌ای در حوزه گرد و غبار ندارد.

او عنوان کرد: از دبیر کارگروه گرد و غبار دعوت شده است تا به استان آمده و به تشریح موقعیت و شرایط خاص استان جهت کاهش مشکلات ناشی از گرد و غبار و پیشگیری از این پدیده تا حد امکان بپردازیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار